Kolor żywności w znaczącym stopniu wpływa na apetyt konsumentów i odczuwanie przez nich określonego smaku. Wyjątkowo pomocne w osiągnięciu różnokolorowych produktów w branży cukierniczej może okazać się wykorzystanie plotera cukierniczego.

Prawdopodobnie każdy z nas choć raz w życiu spotkał się z wyrażeniem „jeść oczami”. Choć wydawać by się mogło, że estetyczny wygląd jedzenia ma na celu wyłącznie przykucie uwagi konsumentów i zachęcenie ich do wyboru danej potrawy czy zakupienia określonego produktu, okazuje się, że ma on także realny wpływ na to, w jaki sposób są odbierane smak i zapach degustowanych potraw. Jest to bezpośrednio związane z multisensoryczną naturą doznania smakowego – podczas jedzenia wykorzystujemy nie tylko zmysły smaku i węchu, ale także zmysły wzroku, dotyku i słuchu. Mimo że nie jesteśmy tego świadomi, czynniki takie jak kolor jedzenia, naczyń i opakowań, ciężar zastawy stołowej, a nawet rodzaj muzyki i oświetlenia towarzyszące degustacji mogą znacząco wpłynąć na zmianę odczuwanego przez nas smaku jedzenia.

Wygląd, a w tym zwłaszcza kolor żywności, jest jednym z najważniejszych czynników wywołujących określone oczekiwania konsumentów wobec smaku jedzenia. Co więcej, bardzo często to właśnie kolor jedzenia jest bezpośrednio związany z podjęciem decyzji o zakupie danego produktu.

Neurogastronomia w branży cukierniczej

Neurogastronomia jest dziedziną nauki badającą doznania zmysłowe towarzyszące jedzeniu. Próbuje ona ustalić, w jaki sposób wrażenia odbierane przez pozostałe zmysły oddziałują na smak. Badania z tej dziedziny są niezwykle istotne nie tylko dla producentów żywności, restauratorów czy psychodietetyków, ale mają także ogromne znaczenie dla branży cukierniczej. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu ogromny udział barwników spożywczych w procesie dekorowania wyrobów cukierniczych.

Zastosowanie dekoracji o określonych kolorach może skutkować nie tylko przykuciem uwagi konsumentów i podjęciem przez nich decyzji o zakupie, ale może też wpłynąć na zwiększenie ich apetytu, a nawet na zwiększenie intensywności odczuwania danego smaku.

Przykładem mogą tu być produkty o bardziej intensywnym zabarwieniu, które zazwyczaj są oceniane przez konsumentów jako cechujące się bardziej intensywnym smakiem i zapachem w porównaniu z produktami różniącymi się od nich… jedynie słabszym zabarwieniem! Warto tu wspomnieć, że do bardzo intensywnie zabarwionych produktów szczególne upodobanie wykazują dzieci, a także osoby starsze, u których zmysły smaku oraz zapachu ulegają stopniowemu osłabieniu.

Czy kolory mają smak?

Nie tylko intensywność zabarwienia żywności jest związana z odbiorem jej Kolory jedzenia – uczta tylko dla oka? smaku. Również barwa danej potrawy jest bezpośrednio związana z oczekiwaniami konsumentów wobec doznań smakowych towarzyszących jej konsumpcji. Co interesujące, poszczególne smaki podstawowe kojarzone są z określonymi kolorami. Smak słodki jest najsilniej związany z kolorami czerwonym oraz różowym. Zabarwienie wyrobów cukierniczych na te kolory może wpłynąć na zwiększenie odczuwania smaku słodkiego aż o 10%! Co więcej, kolor czerwony może oddziaływać nie tylko na silniejsze odczuwanie smaku słodkiego, ale także na ograniczenie odczuwania goryczy, chociażby w wyrobach z gorzkiej czekolady wzbogaconych o dekoracje w tym kolorze. To jednak nie koniec jego zalet! Barwa czerwona, ze względu na jej silne nacechowanie emocjonalne, jest niezwykle łatwo zauważalna i może skłaniać konsumentów do szybszego podjęcia decyzji o zakupie. Czerwień jest także kolorem, który w największym stopniu wpływa na pobudzenie apetytu – właśnie z tego powodu jest tak często stosowana w postaci dodatków bądź sosów w restauracjach. Podobne właściwości w stymulowaniu apetytu wykazuje kolor pomarańczowy. Smak kwaśny jest podkreślany przez kolory takie jak zieleń i żółć. Kolor zielony wpływa nie tylko na wzmocnienie subiektywnego odczuwania smaku kwaśnego, ale jednocześnie przyczynia się do ograniczenia odczuwania smaku słodkiego. Zieleń i żółty to także barwy, które wywołują ciepłe uczucia ze względu na powszechne kojarzenie ich ze świeżością, naturalnością i działaniem prozdrowotnym. W celu podkreślenia smaku słonego najlepiej sprawdzają się biel oraz w niewielkim stopniu kolor niebieski. Nie należy jednak przesadzać z jego wykorzystaniem, ponieważ obok czerni jest to jeden z kolorów, które najsilniej wpływają na hamowanie apetytu. Smakowi gorzkiemu najczęściej przypisywane są barwy czarna i brązowa. Mimo ogromnej popularności czerni w pozostałych branżach nie jest ona zbyt korzystna dla branży cukierniczej ze względu na jej wpływ na hamowanie apetytu.

Kolor żywności w znaczącym stopniu wpływa na apetyt konsumentów i odczuwanie przez nich określonego smaku. Na zwiększenie konsumpcji jedzenia szczególny wpływ ma jego zróżnicowanie kolorystyczne – im produkt jest bardziej kolorowy, tym chętniej po niego sięgamy.

Prosty sposób na łatwiejsze i szybsze tworzenie różnokolorowych dekoracji

Szczególne upodobanie ludzi do różnokolorowych produktów ma ogromne znaczenie dla branży cukierniczej. Najłatwiejszym sposobem na zachęcenie konsumentów do zakupu wyrobów cukierniczych może być stworzenie różnokolorowych dekoracji, utrzymanych w barwach, które w największym stopniu wpływają na apetyt oraz wzmacniają odbiór pożądanych smaków. Wyjątkowo pomocne w osiągnięciu tego celu może być wykorzystanie plotera cukierniczego.

Ploter cukierniczy IMAGO Falco został zaprojektowany przez doświadczonych polskich inżynierów w celu ułatwienia i przyspieszenia procesu tworzenia dekoracji wyrobów cukierniczych, w sposób pozwalający na zachowanie pełni wartości pracy artystycznej mistrzów cukiernictwa.

Możliwości, jakie podczas tworzenia różnokolorowych dekoracji zapewnia wykorzystanie plotera cukierniczego, są niemal nieograniczone dzięki zastosowaniu technologii druku bezpośredniego w fotograficznej jakości na różnorodnych podłożach: począwszy od kruchego ciasta, masy cukrowej i polewy lustrzanej, a skończywszy na żelu spożywczym, czekoladzie czy śmietanie. Pozwala to cukiernikom na wzbogacanie o zachwycające grafiki nawet najdrobniejszych wyrobów cukierniczych bez ryzyka pomieszania ich kolorów... a to wszystko w o wiele krótszym czasie! Nie bez znaczenia jest także możliwość wykorzystania plotera cukierniczego IMAGO Falco do dekorowania za pomocą atramentów spożywczych także opakowań przeznaczonych na słodkości. Do uzyskania efektownych dekoracji wystarczy, że opakowania będą wykonane z chłonnych materiałów, takich jak tektura bądź drewno. Utworzone w ten sposób słodkie zestawy prezentowe bez wątpienia przykują uwagę konsumentów – prezentacja wyrobów cukierniczych nie jest przecież pozbawiona znaczenia dla podejmowania decyzji o ich zakupie.

Prezentacja wyrobów cukierniczych a odbiór smaku

Podczas prezentacji wyrobów cukierniczych najważniejszym czynnikiem wpływającym na wzmocnienie doznań smakowych wydaje się być efekt kontrastu. Polega on na dobraniu koloru naczyń, lady cukierniczej czy też witryny chłodniczej w taki sposób, aby w jak największym stopniu uwydatniały one kolory prezentowanych na nich wyrobów. Najbezpieczniejsze wydaje się tu być zastosowanie bieli. Także kształt wyrobów cukierniczych ma duże znaczenie dla odczuwania smaku – produkty o kształtach bardziej zaokrąglonych są oceniane jako słodsze, podczas gdy kanciaste kształty wpływają na silniejsze odczuwanie pozostałych smaków podstawowych.

Kolory wyrobów cukierniczych mają ogromne znaczenie dla wzmacniania doznań smakowych towarzyszących degustacji. Warto pamiętać, że odpowiedni sposób prezentacji słodkości w cukierni również nie pozostaje bez wpływu na odbiór ich smaku.

Źródło: Imago Printer


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij